דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רוגום אל הירי - גילגל הרפאים 

מאת    [ 11/12/2012 ]

מילים במאמר: 462   [ נצפה 6974 פעמים ]

חידותיו של גילגל הרפאים

אז מי יודע מה זה גילגל הרפאים? האם מדובר בטקס דתי? או אולי מדובר ב לוח שנה גדול ממדים? רגע.. אולי בעצם מדובר בבית קברות לרוחות רפאים או מקום שמתרחשת בו פעילות מכוכב אחר?

סברות כאלה ואחרות נשמעות סביב המקום המסתורי שנמצא במרכז רמת הגולן. בנוי מעגלי אבן.

מקור השם גילגל הרפאים

כינוי האתר רפאים מיוחס לשמם המקראי של תושבי הבשן, בעוד מקורו של המונח גילגל הוא בצורתו המעגלית של המקום. אזור זה משתרע בתוך נוף המישורים של מרכז הגולן, כשממזרח ומצפון ישנם תלי הגעש של הגולן והחרמון וממערב הרי כנען. ההרגשה היא כמו לשהות על במה גדולה. בשל היותו של האתר גדול מאוד ומאחר שנמצא באזור מישורי נטול הרים או גבעות, אפשר לצפות ב כל גודלו של האתר רק ממבט על.

קצת היסטוריה

האתר התגלה בראשית שנות ה-70 של המאה הקודמת ומשערים שגילו בסביבות 3500-4000 שנים.

בגלל נזקי הזמן שפגעו והרסו חלק ממנו, הייעוד של האתר לא ממש ברור לחוקרים, והדעות חלוקות לגבי שימושו המקורי. יש אפשרות שמטרתו הייתה חיזוי אסטרונומי, או אולי הוא שימש כאתר קבורה וכמובן, יש  הטוענים כי האתר בכלל קשור ליצורים מהחלל החיצון.

עם עובדה אחת כולם תמימי דעים: בזמן כלשהו בהיסטוריה שימש האתר כמקום פולחן להתכנסויות שבטיות או חברתיות. בערבית המקום נקרא, רוגם אל הירי, כלומר- גל האבנים של חתולי הבר, אשר הוענק לו בידי הסורים ששלטו עד 1967, מוסיף עוד נדבך מסתורין למקום.

אם כן, מה גרם לקדמונים להערים אבני בזלת רבות, במשקל כה רב, ולהקים מבנה מורכב זה? הרי די ברור שזו היתה עבודה קשה ומאומצת, מלאכת כפיים שנמשכה זמן רב, ונעשתה על ידי אנשים רבים.

כישוף, פולחנים וחייזרים

מטבע הדברים, בשל המסתורין האופף את המקום, ובהשוואה לאתרים מקבילים אליו הקיימים ברחבי העולם, הועלו סברות רבות באשר למטרתו האמיתית. רובן לא הגיוניות ולא ניתנות לאימות מדעי. בין השאר דובר על קשר לענקים, היות ולפי המקרא, בני המקום המכונים רפאים הם בעצם עם של ענקים, וכי אתר זה הוקם לצורכיהם, אולי שימש כקבר לגדולי המימדים. גלית, יריבו הידוע של דוד המלך, או עוג מלך הבשן, הינם מועמדים אפשריים.

צורת המעגל שימשה גם היא לפולחנים דתיים ולא אחת נקשרו בה סברות ותיאוריות הקשורות בכישוף, מאגיה שחורה ואפילו חייזרים. כמו לגבי אתרים נוספים דומים ברחבי העולם, כך גם כאן הועלתה ההשערה שהמקום נוצר על ידי כוח עליון על טבעי.

בלב האתר, במעגל הפנימי ביותר, קיים מבנה קבורה מרשים, עמוס תכשיטים וחפצים יקרים, המתוארך לאלף השני לפני הספירה. המבנה עצמו קדום מהקבר, כך שמי שבנה את הקבר וטמן את האוצר איננו הבונה המקורי של המתחם. אחת הדעות טוענת כי האתר שימיש מקום קבורה לאנשים חשובים או מנהיגי העם.

אישור לתאוריה זו הוא הקבר שנמצא במרכז האתר, אבל עצמות של בני אדם לא נמצאו מעולם. כמו כן, גם אם שימש לקבורה זאת לא הייתה מטרתם האמיתית של בוני האתר, היות והקבר נבנה, כאמור, כאלף שנים אחרי בניית האתר




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב